Rowery elektryczne porady

Rowery elektryczne porady​

Jak działa rower elektryczny, czy jedzie sam, czy trzeba pedałować, jak daleko zajedzie?
Co stanie się gdy wyczerpie się bateria?
Jaka powinna być moc silnika, pojemność baterii?
Jak wybrać dobry rower elektryczny i nie dać się nabrać przy zakupie.
Jak dbać o rower elektryczny jak dbać o baterię do roweru?
Rowery elektryczne są nadal nowością, stąd częste pytania na które warto odpowiedzieć, postaramy się także wyjaśnić parę mylnych przekonań na temat e-bików.

Jak działa rower elektryczny

Rower elektryczny, posiada wspomagający elektryczny układ napędowy składający się z silnika, baterii i sterownika. Sterownik służy do określenia mocy z jaką ma pracować silnik wspomagający. Wyświetla informację o stanie naładowania baterii, a w wersji bardziej rozbudowanej także informacje o prędkości, licznik przejechanego dystansu całkowitego oraz od ostatniego zerowania licznika.
Silnik wspomaga tylko podczas pedałowania.
Użycie hamulca także powoduje wstrzymanie pracy silnika.
Silnik roweru elektrycznego jest bezszczotkowy, bezobsługowy i praktycznie bezawaryjny i praktycznie nie słychać jego pracy. Silnik bezszczotkowy charakteryzuje oszczędne zużycie energii, na przejechanie dystansu 100 km silnik zużywa energię elektryczną za ok. 80 groszy!

Czy rower elektryczny wymaga pedałowania?

Tak, trzeba pedałować,  rower elektryczny to nie skuter, silnik elektryczny wspomaga nas w czasie jazdy, ale tylko wspomaga i tylko wtedy gdy pedałujemy. Jeśli przestajemy pedałować, wspomaganie zostaje natychmiast wyłączone. Na rowerze elektrycznym zajedziemy więc dalej i szybciej niż na tradycyjnym rowerze, co więcej bez zmęczenia. Dlatego też, rower elektryczny jest znakomitym środkiem codziennego transportu, dojedziesz do pracy bez zmęczenia, bez korków i niemal za darmo, bo przejechanie 100 km na e-biku to koszt poniżej 1 zł.

Moc silnika i prędkość roweru elektrycznego

Często klienci pytają o moc silnika wspomagającego i maksymalną prędkość roweru.
Według przepisów silnik roweru elektrycznego może mieć to maksymalną moc 250W, maksymalna prędkość do  25 km/godz. Rowery z mocniejszym silnikiem lub osiągające prędkość ponad 25 km/godz. nie mogą poruszać się po drogach publicznych, chyba, że zostałyby zarejestrowane jako pojazdy elektryczne, podobnie jak skutery.
Nie polecamy próby obejścia tego przepisu, wszystko jest OK, dopóki nie stanie się nic złego. W razie jakiegokolwiek wypadku możemy być niemal pewni, że zostanie zbadana zgodność naszego roweru elektrycznego z obowiązującymi przepisami i możemy ponieść konsekwencje prawne.
Nie polecamy rowerów z silnikiem słabszym niż 250W, uważajmy zwłaszcza na tanie rowery, może okazać się, że silnik jest zbyt słaby –  może skutkować szybszym wyeksploatowaniem się silnika.
Kupując rower elektryczny miejmy świadomość, że silnik nie może mieć mocy większej niż 250W.

Nie polecamy rowerów z silnikiem słabszym niż 250 W, silnik słabszy może się szybko wyeksploatować. Nie kupujmy także rowerów z silnikiem mocniejszym niż 250 W – taki silnik nie jest zgodny z przepisami.

Jaki jest zasięg rowery elektrycznego?

Zasięg roweru elektrycznego uzależniony jest przede wszystkim od pojemności baterii, ale nie tylko. Producenci rowerów elektrycznych podają orientacyjny zasięg, możliwy przy danej pojemności baterii. Bateria o napięciu 36V – maksymalny zasięg. 7,8 Ah 25-45 km, 10,4 Ah 50-80 km, 13 Ah 60-110 km, 16 Ah 80-160 km Jak widać są zasięgi podane są w bardzo „szerokich widełkach”, z czego to wynika. Jest wiele czynników wpływających na maksymalny dystans roweru z jednego cyklu pełnego ładowania. Waga rowerzysty – im lżejszy tym dalej zajedzie. Ukształtowanie terenu i kierunek wiatru – wiadomo, że na długich podjazdach bateria wyczerpie się prędzej. Z wiatrem w plecy zawsze jedzie się łatwiej niż pod wiatr. Zastosowany stopień wspomagania. Sterowniki układu wspomagania pozwalają na stosowanie wspomagania w trybie 1-3 (diodowe) 1-6 (LCD). W czasie jazdy po równej nawierzchni, w terenie płaskim wystarczający jest 1 lub 2 stopień. Im wyższy stopień wspomagania tym więcej mocy pochodzi z silnika. Rodzaj opon i rodzaj nawierzchni – opór toczenia zależny jest od rodzaju nawierzchni, najdalej zajedziemy po gładkim asfalcie, nieco mniej po kostce brukowej, jeszcze mniej po drodze żwirowej, a najmniej na drodze piaszczystej. Podobnie z oponami, szerokie opony typu MTB stawiają większy opór niż węższe opony trekkingowe.

Generalnie nie radzimy kupować roweru z baterią o pojemności mniejszej niż 8-10 Ah.

Zasięg roweru elektrycznego

Skorzystaj z ciekawego narzędzia udostępnionego przez Bosh by określić zasięg roweru elektrycznego. Należy wprowadzić takie parametry jak waga rowerzysty, prędkość jazdy, typ roweru, rodzaj opon, rodzaj nawierzchni, ukształtowanie terenu,  siłę wiatru, porę roku, rodzaj silnika oraz pojemność baterii. System wylicza zasięg roweru przy dla czterech różnych stopni wspomagania: ECO, TOUR, SPORT, TURBO. Sprawdź swój > zasięg- to bardzo fascynujące.

Jaka jest trwałość baterii w rowerze elektrycznym?

Trwałość baterii w rowerze elektrycznym zależna jest od jakości i ogniw z których została zbudowana bateria. Ogniwa są podobne do powszechnie znanych baterii typu AA. Najczęściej stosowane są ogniwa LG, Sony, Panasonic, Yamaha, Bosh Producenci baterii do roweru określają trwałość na 500-1000 cykli pełnego ładowania. Później pojemność zaczyna spadać, możemy ją eksploatować jeszcze przez jakiś czas, ale pojemność będzie coraz mniejsza. Żywotność baterii zależna jest także od jakości i sprawności systemu BMS. Zadaniem systemu BMS jest sterowanie prawidłowym sposobem ładowania i eksploatacji baterii. Dobrze działający BMS chroni akumulatora przed uszkodzeniem wydłuża żywotność ogniw w baterii steruje procesem ładowania baterii współpracuje ze sterownikiem wspomagania.

trwałość baterii do roweru

Porada ogólna Im bardziej pojemna bateria tym większa jej trwałość. Nawet jeżeli jeździsz np. 25 km jednorazowo, to lepiej wybierz baterię o pojemności min. ok 8-10 Ah.

Czy rower elektryczny to rower dla leni ?

Rower elektryczny jest dla leniwych – tak mawiają niektórzy. Można odpowiedzieć, że rower jako taki to wynalazek dla tych którym nie chciało się chodzić. Jeżeli ktoś uważa, że rower jest dla leni, to może niech zrezygnuje z przerzutki w rowerze.
Rower ze wspomaganiem może być codziennym środkiem transportu, jeśli mamy daleko to nie koniecznie musimy przyjeżdżać do pracy zmęczeni lub spoceni.
Jeżeli wybieramy się na rowerze elektrycznym na wycieczkę, to możemy zaplanować sobie dłuższą trasę i wykonamy podobną pracę. Często zaczynamy wycieczkę rowerową od podjechania samochodem do punktu startowego być może na elektryku całą trasę można pokonać na rowerze.
O zaletach roweru ze wspomaganiem elektrycznym możemy się przekonać zwłaszcza podczas wyprawy rowerowej. O tym, że rower ze wspomaganiem elektrycznym może być użyteczny także dla ambitnych rowerzystów można przekonać się oglądając film Żywiecki sztos na vlogu Endurfina na kanale Youtube, gorąco polecam także pozostałe relacje na vlogu.

Jaki jest najlepszy silnik w do roweru elektrycznego?

Wraz ze wzrostem popularności rowerów elektrycznych przybywa producentów układów napędowych czyli silników do rowerów elektrycznych, baterii do roweru oraz sterowników do napędu rowerowego. Można wymienić choćby takich producentów jak Bosch, Brose, Yamaha, Panasonic, AEG, Shimano, Impulse, Bafang, Rapid i wielu innych. Biorąc pod uwagę, że niemal każdy producent wytwarza co najmniej kilka modeli próby śledzenia zmian i trendów nie mają większego sensu, no chyba, że ktoś robi to zawodowo. Dosyć łatwo można zauważyć, że rower o podobnym wyposażaniu z silnikiem Bosch czy Shimano kosztuje o ok. 4000 do nawet 8000 tysięcy drożej niż rower z silnikiem Bafang. Pytanie czy te droższe napędy są na tyle lepsze zostaje cały czas otwarte i zapewne nie ma na nie pewnej odpowiedzi bo ciągle powstają nowe modele.

Na pytanie czy chcemy wydać więcej na w gruncie rzeczy zbliżony jakościowo produkt musimy odpowiedzieć sobie sami, przypomina się żartobliwe powiedzenie; kto bogatemu zabroni.Cena silnika zależna jest także od tego czy ma być montowany w przednim lub tylnym kole, czy w piaście. Najtańsze rowery miejskie mają często mają silnik montowany w przednim kole. Pozostałe typu rowerów w mają silnik zamontowany w kole tylnym lub w piaście. Generalnie silnik do roweru montowany w piaście jest o ok 1200-2000 zł droższy od silnika w tylnym kole. Reasumując za układ optymalny uznawane jest rozwiązanie – silnik centralnie w piaście i bateria mocowana na ramie roweru. Uznaje się, że zapewnia to optymalne wyważenie roweru, nie dajmy się jednak zwariować. Jakie wpływ na wyważenie roweru ma miejsce montażu układu napędowego o wadze ok 5-6 kg wobec wagi rowerzysty np. 50-90 kg.

silnik-bafang-centralny-do-roweru
Silnik do roweru Yamaha-PW-X

Bafang- chński producent silników do rowerów z Wrocławia

Większość rowerów w naszej ofercie wyposażona jest w silniki BAFANG. Wynika to z dobrej jakości, innowacyjności oraz rozsądnej ceny. Silniki BAFANG montowane są do takich producentów jak polski Ecobike, czescy producenci Leader Fox, Lovelec i Agogs oraz polski Overfly.
W 2019 roku w Bielanach Wrocławskich została otwarta fabryka BAFANG powierzchni ok. 6000 mkw. Przewidywana wartość inwestycji szacowana jest na blisko 62 mln zł, a planowana liczba pracowników w pierwszym etapie to 50 osób. Bafang produkuje pod marką własną oraz na zamówienie producentów rowerów pod marką danego producenta. Fabryka BAFANG w Bielanach Wrocławskich produkuje silniki do rowerów elektrycznych BAFANG M300, M400 i M420, w pierwszym roku fabryka zamierza wyprodukować 150 000 silników a wciągu trzech lat ma osiągnąć pełną moc produkcyjną 600 000 sztuk rocznie.

Bafang silniki rowerowe

BAFANG M300 zaprojektowany dla rowerów miejskich, płynny cichy i ekonomiczny jest idealny do dojazdów do pracy i jazdy rekreacyjnej. Dzięki masie silnika 3,6 kg, znamionowej mocy wyjściowej 250 W i maksymalnemu momentowi obrotowemu 80 Nm, ten silnik z pewnością zapewni Ci dodatkowe wspomagania i pomoże Ci podróżować szybciej i dalej. Jego łatwy w użyciu wyświetlacz sterowania umożliwia użytkownikom monitorowanie żywotności baterii i dostosowywanie poziomu wspomagania.

BAFANG M400 Lekki, mocny i niezwykle trwały to kluczowe cechy klasycznego układu napędowego M400. Dzięki znamionowej mocy wyjściowej 250 W, 80 Nm momentu obrotowego i wadze zaledwie 3,9 kg jest doskonale dostosowany do potrzeb rowerów eCargo lub nowoczesnych turystycznych, konsekwentnie zapewniając rowerzystom harmonijne i niezawodne wspomaganie 80 Nm!. Długie trasy stają się łatwiejsze.

BAFANG M420 dzięki zwartej konstrukcji system napędowy M420 doskonale pasuje do nowoczesnych i stylowych e-rowerów miejskich i trekkingowych. Najnowsza wersja serii M400 o mocy znamionowej 250 W płynnie wspomaga jazdę do prędkości 25 km/h. Potężny moment obrotowy 80 Nm i czułe elementy sterujące zapewniają przyjazną dla użytkownika charakterystykę wspomagania, szczególnie podczas ruszania i jazdy pod górę.

Rower elektryczny tanio - czyli jak nie dać się nabrać

Mając za sobą kilka lat doświadczenia w sprzedaży rowerów elektrycznych widzieliśmy już nie jedno. W tym artykule piszemy jak uniknąć błędu przy kupnie roweru elektrycznego oraz jak odróżnić rower gorszy od lepszego.
Jak nie dać nabrać się na niską cenę?

Rower tani czyli złudna okazja

Często kontaktują się z nami „łowcy okazji”, którzy kupili rower elektryczny najczęściej za pośrednictwem znanego serwisu internetowego. Mija rok czy dwa i okazuje się, że rower staje się bezużyteczny- nie ma go kto naprawić. Firma gdzie został kupiony rower elektryczny, wprawdzie nadal istnieje, ale obecnie sprzedaje chińskie wiadra i narzędzia ogrodnicze. Rower kupiony w okazyjnej cenie np. 3500 zł w zasadzie staje się bezużyteczny.

Dostępność serwisu - mieszkasz w Szczecinie - super serwis jest w Przemyślu.

Kupuj roweru blisko twojego miejsca zamieszkania, bo okaże się, że jedyne miejsce gdzie możesz go serwisować to sklep w którym go kupiłeś w drugi końcu Polski. Często zgłaszają się do nas klienci sklepów internetowych, którym sprzedawca wmówił, że to my świadczymy serwisu. Nie mamy umów serwisowych z okazyjnymi importerami, z powodu braku części zamiennych nie możemy także wykonać odpłatnej naprawy „okazyjnych” modeli rowerów.

Komponenty roweru

Rower w okazyjnej cenie jest zawsze zbudowany z
podzespołów najniższej jakości. Przerzutka, hamulce, pedały siodełko będą najniższej jakości. Często nie ma oświetlenia, amortyzatora,
silnik jest nieznanego producenta, moc silnika znacznie poniżej 250W (np. 160W). Bateria może mieć bardzo niską pojemność  a może posiadać wady ukryte (była źle przechowywana) lub może być starej konstrukcji czyli niklowo-kadmowa zamiast litowo-jonowej.

Bateria roweru elektrycznego

W tanim rowerze bateria jest zbudowana ze słabych ogniw nieznanego producenta i ma niską pojemność. Bateria taka może być nietrwała i ulec szybkiemu zużyciu. Trwałość dobrej baterii to przynajmniej 500-700 cykli ładowania. Bardzo ważnym elementem baterii jest BMS Battery Managing System – jest on odpowiedzialny za ładowanie i pracę baterii. Jeżeli BMS jest słabo wykonany to ogniwa będą ulegały szybszemu zużyciu.Nie kupuj roweru elektrycznego z baterią o pojemności poniżej ok. 10 Ah. Cena baterii uzależniona jest od jej pojemności.

bateria do roweru elektrycznego

Silnik roweru elektrycznego

Na rynku dostępne są rowery z silnikami zupełnie dobrymi silnikami chińskiego producenta Bafang 8 Fun, oraz z droższymi systemami napędu takie jak Bosh, Shimano Steps, Brose, Panasonic, Yamaha, Suntur. Wśród tańszych silników dobrą opinię mają silnik Bafang 8 Fun. Stosują je w swoich rowerach tacy producenci jak Ecobike, Geobike, Leader Fox, Crususis, Agogos, Overfly. Pamiętajmy, że na cenę roweru z elektrycznym wspomaganiem składają się cztery elementy: rower którego cena zależna jest od osprzętu oraz układ napędowy czyli silnik wspomagania, bateria, sterownik. Cena silnika zależna jest nie tylko od producenta ale także od miejsca jego instalacji. Najtańszy jest silnik w kole przednim, droższy w kole tylnym a najdroższy centralny montowany w korbie roweru.

Sterownik wspomagania roweru

Układ wspomagania w rowerze elektrycznym musi być wyposażony w sterownik który kieruje wspomaganiem. Za jego pomocą wybieramy stopień wspomagania. Są też dwa rodzaje sterowników, najprostszy i najtańszy LED który ma tylko funkcję wybierania stopnia wspomagania oraz LED wskaźnik naładowania baterii. Sterowniki ciekłokrystaliczne LCD, są lepszym ale także droższym rozwiązaniem. Posiadają one nie tylko funkcje sterowania stopniem wspomagania, ale także pokazują stan naładowania baterii, prędkość przebyte odległości, niekiedy czas jazdy itp.

Bądź eko i przemieszczaj się po mieście bez korków, tłoku i problemów z parkowaniem. Do pracy, czy na zakupy, dojedziesz wszędzie.

Zajedziesz dalej i szybciej, zobaczysz więcej świata. Docenisz go zwłaszcza na długim podjeździe w upalny dzień, albo na wyprawie rowerowej.

Rower składany schowasz do bagażnika, zabierzesz na jacht czy do kampera, łatwo zmieścisz w pokoju. Pamiętaj także o praktycznym pokrowcu.​

Sklep Rowery Elektryczne Warszawa

Specjalizujemy się w sprzedaży rowerów elektrycznych. 
Sprzedajemy rowery elektryczne od sprawdzonych producentów polskich, czeskich i niemieckich ze średniej półki cenowej.
Jeżeli masz swój ulubiony rower tradycyjny – to możemy przebudować go na rower ze wspomaganiem elektrycznym.

Rowery Elektryczne Warszawa to sklep stacjonarny i internetowy. Naszą ofertę możesz poznać się na miejscu lub w naszym sklepie internetowym.

E-Bike Buda Rowery Elektryczne Warszawa

Rowery Elektryczne sklep w Warszawie Warszawa.
Choć znajdujemy się na Targówku to łatwo dojedziesz do nas publicznym transportem.

Nasz adres:
Bizera Spółka z o. o.
ul. Rusiecka 8A, 03-698 Warszawa

Jak dojechać

Sklep Rowery Elektryczne Warszawa

Specjalizujemy się w sprzedaży rowerów elektrycznych. 
Sprzedajemy rowery elektryczne od sprawdzonych producentów polskich, czeskich i niemieckich ze średniej półki cenowej.
Jeżeli masz swój ulubiony rower tradycyjny – to możemy przebudować go na rower ze wspomaganiem elektrycznym.

Rowery Elektryczne Warszawa to sklep stacjonarny i internetowy. Naszą ofertę możesz poznać się na miejscu lub w naszym sklepie internetowym.

E-Bike Buda Rowery Elektryczne Warszawa

Poznaj nasz sklep

Rowery Elektryczne sklep w Warszawie Warszawa.
Choć znajdujemy się na Targówku to łatwo dojedziesz do nas publicznym transportem.

Nasz adres:
Bizera Spółka z o. o.
ul. Rusiecka 8A, 03-698 Warszawa

Jak dojechać